Het succesvolle drietal op een rij. Links: Marcel Snijders, midden: Darek Rodewald, en rechts: Janus van Kasteren.
Het succesvolle drietal op een rij. Links: Marcel Snijders, midden: Darek Rodewald, en rechts: Janus van Kasteren.

‘Plezier hebben is de basis van succes’

Algemeen

De Iveco met startnummer 502 heeft driver Janus van Kasteren uit Veldhoven, monteur Darek Rodewald en navigator Marcel Snijders, beiden uit Eindhoven, de overwinning gebracht in de Dakar rally. Een prestatie van formaat. Afgelopen zaterdag 21 januari reikte burgemeester Marcel Delhez van Veldhoven de gemeentelijke Erespeld uit aan de succesvolle coureur uit Veldhoven.

VELDHOVEN - Van Kasteren steekt zijn vreugde over de zege niet onder stoelen of banken. “Dakar is een rally met een beleving die zich niet laat evenaren. En als je die dan wint! Echt kei vet!”

Afzien

“Kei vet” aldus Van Kasteren over het behalen van deze prestigieuze titel. De Dakar is de zwaarste rally van alle rally’s die worden verreden. “Echt zwaar en twee weken afzien’, zegt hij met een brede grijns op zijn gezicht. “Maar het vetste wat je kan halen.” 

Monsterrally

Voor de vijfde keer ging Van Kasteren van start in deze monsterrally. De eerste twee edities viel hij uit. Vervolgens werd hij zesde, vijfde en dit jaar de grote winnaar. Maanden voor de start begonnen de voorbereidingen. Van groot belang, onderstreept Janus van Kasteren. “Met sporten, heel veel sporten. Je conditie moet echt goed zijn.”

‘Kom op Van Kasteren: gas geven!’

Een goede focus behouden is essentieel om te presteren. Van Kasteren legt uit dat het vooral aankomt op concentratie. “Ik rijd nu voor de derde keer in de Iveco, en heb nu wel de nodige ervaring opgedaan. Ik dacht de eerste keren dat, als ik maar zo hard mogelijk gas geef, ik het snelste zou zijn. Maar ja, dat is niet zo. Je kan niet de hele race in volle concentratie rijden.” 

Oppeppen

Om te duiden wat hij bedoelt legt hij uit: “Bij de start rijd je weg en ben je helemaal gefocust. Maar dat houd je niet een hele race vol, dat lukt je zo’n half uur en dan valt je concentratie weg, dan kak je in. Dan probeer ik mezelf wel op te peppen, ‘kom op, gas geven man’, maar zo werkt het niet, daar ben ik wel achter gekomen.” 

Van Kasteren rijdt nu veel behoudender. “Ik probeer zo lang mogelijk geconcentreerd te blijven, dat is de manier waarop je minder tijd verliest en dus eigenlijk sneller en effectiever rijdt. Voorheen reed ik een half uur voordat ik mezelf oppepte, nu zeg ik elke vijf minuten, kom op Van Kasteren: gas geven!”

Pech en geluk

Winnen en verliezen hangt voor een groot deel van het materiaal af. De eerst week stond in het teken van pech. De boordcomputer gaf storing waardoor ze veel tijd verloren. “En zonder brandstof komen te staan, dat is wel een ding, dan heb je wel een klotedag.” 

Waar Van Kasteren ook een nare smaak aan over heeft gehouden is de tweede etappe. “Een geweldige dag waarop we konden trappen, trappen en trappen! Zo vet! We kwamen over de finish en lagen 13 minuut 22 voor. Alleen toen kwam het bericht dat we een waypoint hadden gemist. Volgens ons niet maar de organisatie heeft het laatste woord.” 

‘Vette pech, het kan iedereen overkomen’

Hoe dit heeft kunnen gebeuren verdient een korte uitleg. “We zitten in de cabine met twee tablets waarop we alles kunnen volgen en waarop we zien of we een waypoint hebben geraakt”. Een waypoint is een cirkel waarbij de organisatie aangeeft dat je deze op zoveel meter mag benaderen. “Op de ene tablet hadden we hem geraakt, op de andere niet, en die hield de organisatie aan. Vette pech, maar het is zo, het kan iedereen overkomen. Gauw vergeten en de volgende dag ga je er weer voor.” 

Gelukkig keerde het tij nadat een nieuwe boorcomputer in werd gevlogen. “Team 502 is het beste team! Veel plezier met elkaar hebben is de basis van het succes. We hebben echt veel plezier met zijn drieën. Natuurlijk vloeken we ook wel eens op elkaar, maar 10 seconden daarna zijn we het alweer vergeten.”

Van Kasteren is vol lof over zijn monteur en navigator. Eindhovenaar Darek Rodewald heeft jarenlange ervaring als monteur en behaalde met deze overwinning zijn derde medaille in de Dakar. “Hij is echt de beste monteur die ik ken. Hij hoort iets en weet meteen wat er is en, heel belangrijk, wat hij moet doen. Hij weet de oplossing.”

‘Marcel is de grappigste mens die ik ken’

Rodewald zit in het midden in de cabine en daardoor wat hoger. “Hij zegt niet veel maar dan hoor ik ineens, gas geven. Dat doe ik dan maar, hij zit hoger en ziet veel meer.” Navigator Marcel Snijders, uitbater van een winkel in sloten en sleutels in Eindhoven, completeert het drietal. “Marcel is de grappigste mens die ik ken, ik moet zo ontzettend lachen om hem. Dit was zijn zestiende Dakar. Hij is de beste navigator die ik me kan wensen met zijn ervaring en zijn humor. Met ons drie in de cabine kunnen we alles aan, we kunnen van elkaar op aan.” 

Twee continenten

Op beide continenten heeft Van Kasteren deelgenomen in de Dakar. Zuid-Amerika was leuk, een feest, leuke mensen, enthousiast publiek. “Maar in Saoedi-Arabië hebben we de allermooiste routes gereden. Wat een landschap! Wat een parcours!”

Het routeboek volgen is niet altijd zijn ding. “Afsnijden wel,” gaat hij lachend verder. “Dan geven ze slingerpaden op, wat ik dan doe is die bochten overslaan en gewoon vol gas rechtdoor. Tijdwinst gegarandeerd en het mooiste wat er is.” 

Soms leek het net een film waar ze in reden. “Voor de liefhebbers: moet je eens op YouTube kijken naar ‘landscapes Dakar 2023’.” 

Ook dat is Dakar

De overwinning van Nederlander Mitchel van den Brink, jongste deelnemer, was een mooi moment. “Dat was zo gegund voor hem, geweldig mooi om te zien dat zo’n jong menneke een dag etappe pakt.” Een ander mooi moment is elkaar helpen. “Zo was er een etappe waar verschillende wagens vast kwamen te zitten in het water. Dan is het stoppen en elkaar uit het water trekken. Afzien voor die gasten zeg, vooral in die open buggy’s, nat en koud! Dakar is een rally met een beleving die zich niet laat evenaren. En als je die dan wint! Echt kei vet!”

‘Wat een landschap! Wat een parcours!’

Van de redactie

De truck van Team 502 in volle actie met aan boord Janus van Kasteren, Darek Rodewald en Marcel Snijders.
Afbeelding