Populariteit e-bikes groeit. FOTO: PixaBay.
Populariteit e-bikes groeit. FOTO: PixaBay.

Populariteit e-bikes 25-34-jarigen gestegen

Zakelijk

VELDHOVEN - Vergeleken met vorig jaar zijn er in Nederland naar verhouding meer e-bike kopers in de leeftijdscategorie 25-34 jaar en minder in de categorie 18-24 jaar. In die laatste categorie is vorig jaar juist een toename. Het aandeel van verkochte elektrische racefietsen is afgenomen en dat van stads- en toerfietsen toegenomen. Het aandeel van fatbikes is nog beperkt. Dit blijkt uit de GfK E-bike Monitor 2023, de jaarlijkse E-Bike Monitor van GfK. In 2023 is de monitor voor de 6e keer gehouden. Doelgroep van het onderzoek zijn recente kopers en potentiƫle kopers van een e-bike.
De Nederlandse consument betaalt uiteindelijk gemiddeld 18% meer voor de aangekochte e-bike dan die voor ogen had in de oriƫntatiefase. Deze gap, tussen bereidheid te betalen en daadwerkelijk betaald dus, is ten opzichte van 2022 toegenomen. De angst voor diefstal van de e-bike, een veel voorkomende drempel tot aankoop, is met 40% toegenomen in 2023
De gemiddelde aankoopprijs van e-bike is harder gestegen dan vorig jaar. De fysieke winkel blijft het belangrijkste kanaal voor het kopen van een e-bike. De consument vindt het nog namelijk nog steeds vrij belangrijk om de e-bike eerst persoonlijk te zien en te testen. Na een stijging vorig jaar is het aandeel van het onlinekanaal weer iets afgenomen. Het online-aandeel voor de aankoop van een e-bike is in Nederland relatief laag.