Ondanks de uitgebreide facelift is het zichzelf 'premium' noemende Audi met de A4 nog niet helemaal bij de tijd. FOTO BART HOOGVELD
Ondanks de uitgebreide facelift is het zichzelf 'premium' noemende Audi met de A4 nog niet helemaal bij de tijd. FOTO BART HOOGVELD (Foto: Bart Hoogveld)

Audi blijft met A4 beetje achterlopen

  Zakelijk

Voor u getest: Audi A4 Avant

Door Niek Schenk

De Audi A4 is na vier jaar opgefrist. Toch blijft er enige afstand tot de nieuwste modellen van het merk.

Ondanks de uitgebreide facelift is het zichzelf 'premium' noemende Audi met de A4 nog niet helemaal bij de tijd. Voor digitale radio moet immers nog steeds 491 euro worden bijbetaald en het goedkoopste uitrustingsniveau heeft geen led-koplampen. Een nuttige innovatie is wel de (op radar gebaseerde) waarschuwing die je krijgt als je wilt uitstappen en er komt een fietser aan. Dan knippert een rood licht aan de binnenkant van het portier.

Touchscreen

De draaiknop voor bediening van het MMI-infotainmentsysteem heeft plaatsgemaakt voor een 10,1 inch groot, centraal touchscreen. Maar we zien hier nog niet de drie schermen die de duurdere modellen van de huidige generatie kenmerken. Het infotainment werkt wel goed en blijkt veelzijdig.

Het interieur ziet er fraai uit, met mooie materialen en een stijlvol gestileerde automaathendel. Een grote tunnel in de vloer maakt de achterbank niet volwaardig driepersoons maar de zitruimte is prima, al doen een BMW 3 Touring of Skoda Superb Combi het nog beter.

De bagageruimte wordt mooi verlicht door led-lichtbalken aan weerszijden, maar is met 505 liter inhoud zo'n beetje de kleinste in deze klasse. Concurrenten als de Volvo V60 (529 liter), VW Passat (650 liter) en Skoda Superb (660 liter) bieden meer en dat is toch iets waar kopers van een stationwagon gevoelig voor zijn.

Stevig op de weg

De 2,0 liter grote viercilinder benzinemotor (testverbruik 1 op 13,7) presteert goed, maar de automaat zou soms wat sneller mogen reageren. De auto ligt stevig op de weg: de demping doet zijn best en het veercomfort is acceptabel. Dit is niet de spannendst sturende auto in deze klasse, maar wie geen uitgesproken sportieve ambities heeft, kan er prima mee overweg.

Audi A4 Avant 40 (2.0) TFSI (190 pk/140 kW), vanaf €48.460

Dagelijks het laatste autonieuws op ed.nl/auto

Meer berichten