De nieuwe A1 maakt duidelijk dat de kleinste Audi volwassen is geworden. FOTO BART HOOGVELD
De nieuwe A1 maakt duidelijk dat de kleinste Audi volwassen is geworden. FOTO BART HOOGVELD (Foto: Bart Hoogveld)

De baby-Audi is volwassen

  Zakelijk

Voor u getest: Audi A1

Door Niek Schenk

De eerste generatie van de Audi A1 was vooral een veredelde VW Polo. De nieuwe generatie maakt duidelijk dat de baby-Audi volwassen is geworden.

Dit kleintje laat niet met zich sollen, maakt de nieuwe Audi meteen duidelijk. Zijn design overtuigt met sportiviteit en de auto oogt veel forser en stoerder dan voorheen. De instap-Audi heeft dezelfde technische basis als de VW Polo en Seat Ibiza. Dan moet je wel lef hebben om er minimaal 25.995 euro voor te vragen.

Maar eerlijk is eerlijk, het is meer dan bij de vorige generatie gelukt om de kwaliteitsbeleving van de grotere en nog veel duurdere Audi's over te nemen.

Niet altijd logisch

Dat zie je aan het rijk gestoffeerde, stijlvolle interieur met mooie dashboardmaterialen. Je ziet het ook aan het geavanceerde infotainment met fraai centraal beeldscherm, hoewel de bediening daarvan niet altijd logisch is.

De bijrijder zal het niet waarderen dat het centrale scherm naar de bestuurder is gericht.

De sportieve vormgeving heeft invloed op de ruimtebeleving. Vooral de nogal vlakliggende voorruit en de dikke raamstijlen maken dat de A1 ietwat krap aanvoelt.

De stoelen zitten vrij hard, maar dat zal met de sportieve aspiraties te maken hebben. De beenruimte achterin is voldoende, maar een hoge tunnel in de vloer beperkt daar de voetenruimte. De inhoud van de bagageruimte is met 335 liter niet meer dan gemiddeld en zelfs kleiner dan bij een Polo.

De wegligging van de A1 is prima in orde. Het onderstel vertoont een goede balans tussen sportief en comfortabel en het karakter van de besturing laat weinig te wensen over.

De 1,0 liter driecilinder benzinemotor (testverbruik 1 op 14,5) met zijn 116 pk maakt deze Audi snel genoeg, maar verwacht er geen wonderen van.

Het start-stopsysteem had beter gekund. Het werkt rumoerig en gaat gepaard met een trilling in de auto.

Audi A1 30 TFSI S-tronic, vanaf €28.530

Dagelijks het laatste autonieuws op ed.nl/auto

Meer berichten