Dames- en herenschoenenzaak Zappaz bestaat dit jaar 15 jaar. Rinske en Thea van Kemenade laten het Corona-virus hun 3e lustrum niet vergallen. FOTO: Bert Jansen.
Dames- en herenschoenenzaak Zappaz bestaat dit jaar 15 jaar. Rinske en Thea van Kemenade laten het Corona-virus hun 3e lustrum niet vergallen. FOTO: Bert Jansen. (Foto: Bert Jansen)

'Ze vinden dit dé manier om het te doen'

Elke dag zijn er nieuwe toepassingen bedacht'

In de publieke ruimte moeten mensen 1,5 meter afstand tot elkaar bewaren. Personen van hetzelfde huishouden, kinderen t/m 12 jaar en mensen met een handicap en hun begeleider vormen een uitzondering. In alle gebouwen mogen max 30 mensen bij elkaar komen.

Hoe zit het ook alweer?

Ad Adriaans

“Door de
betere vindbaarheid
zien we
nieuwe klanten
die online bestellen
én nieuwe klanten
in de winkel.
We beuren er echt van op
dat we
zoveel nieuwe klanten
verwelkomen
in deze tijd.”

Het is niet alleen kommer en kwel in de retail. Winkeliers zijn creatief, horen positieve reacties, zien nieuwe klanten en breiden het productaanbod uit.

VELDHOVEN - Eefje Maessen is mede-eigenaar van damesmodezaak Wie. De uitverkoop is er in volle gang. “Wij hebben klanten gevraagd een afspraak te maken. Hierdoor hebben wij in de 1e week veel minder mensen gezien, maar ze wel veel beter kunnen helpen. Geen rij voor de deur en veel aandacht.”
Dat levert veel positieve reacties op. “Ze vinden dit dé manier om het te doen. Er wordt zelfs gesproken over VIP-uitverkoop. Dat hadden wij niet gedacht, het was voor ons enkel de manier om het veilig en overzichtelijk te regelen.”

Nieuwe toepassingen

Veldhovenaren Dirk Vorstenbosch en Daan Slaats zijn de eigenaren van Vormgenoten. Het bedrijf ontwerpt, produceert en monteert visuele communicatie. Met het annuleren van een aantal grote klussen viel begin maart maar liefst 1/3 deel van de jaaromzet weg. Vorstenbosch: “Meteen gingen we kijken naar wat we nog wel konden doen. We hebben in onze productiefaciliteit een hout- en metaalwerkplaats, zeilmakerij en grootformaat print- en signwerkplaats. We zijn preventiewanden gaan maken als afscherming in onder meer kantoren, horeca, winkels, scholen en auto’s. Elke dag zijn er nieuwe toepassingen bedacht.”
Samen met webbouwer Mediacooks is een platform opgezet waarop naast Vormgenoten andere ondernemers producten aanbieden op het gebied van de 1,5-metersamenleving. Dankzij dit platform www.anderhalvemeterstore.nl lukt het Vormgenoten het gat in de omzet grotendeels te dichten.

Betere vindbaarheid

Dames- en herenschoenenzaak Zappaz bestaat dit jaar 15 jaar. Rinske en Thea van Kemenade laten het Corona-virus hun 3e lustrum niet vergallen. “We hebben al 3,5 jaar een webshop, maar die had meer een etalagefunctie. Dankzij de Corona-periode had ik tijd om de webshop flink te optimaliseren. Alle schoenen en tassen die in de winkel verkrijgbaar zijn, zijn nu ook in de webshop te zien”, vertelt Rinske.
Ook zorgde ze ervoor dat Zappaz nu goed vindbaar is via social media. “Door de betere vindbaarheid zien we nieuwe klanten die online bestellen én nieuwe klanten in de winkel. We beuren er echt van op dat we zoveel nieuwe klanten verwelkomen in deze tijd.”
In verband met het jubileum introduceert de winkel in september een eigen Zappaz-collectie.

Prominenter inzetten

Maandag 16 maart is ook Ladyline in de Kromstraat dicht. Dames kunnen er terecht voor onder meer bewegingstherapie, huidverbetering, voedingsadvies en cellulite behandelingen. “We zijn onze klanten blijven begeleiden op afstand, telefonisch, via een videoverbinding en door onze Ladyline App prominenter in te zetten”, zegt bedrijfsleidster Nancy Kleij.
Dit Ladyline ThuisCoach programma met onder meer een beweegplan, maaltijdplan en workouts bevalt prima. “Een ruime meerderheid van de klanten volgt de adviezen zo goed op dat ze op gewicht zijn gebleven of zelfs zijn afgevallen. Onze focus blijft echter op de dienstverlening in de vestiging waar iedereen weer terecht kan.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden