Leren op afstand... Niet voor een dag of twee dagen, maar 3 maanden. Sondervickdocente Iris van Dijk blikt trots terug. FOTO: Bert Jansen.
Leren op afstand... Niet voor een dag of twee dagen, maar 3 maanden. Sondervickdocente Iris van Dijk blikt trots terug. FOTO: Bert Jansen. (Foto: Bert Jansen)

Les op afstand... Hoe was dat nu?

De leerlingen
waren verplicht
de lessen
te volgen

Ad Adriaans

Vanwege de Corona-crisis kregen de leerlingen van het Sondervick College les op afstand. Dat lukte prima, maar uitleg over de stof en het persoonlijke contact werden erg gemist.

VELDHOVEN - De Veldhovense Iris van Dijk geeft biologie op havo/vwo. Wekenlang heeft zij les gegeven vanuit haar woonkamer. Hoe kijkt zij erop terug? “De lessen van 50 minuten zijn iedere dag vanaf 08.30 uur gegeven. Het verschilt per opleiding of leerjaar tot hoe laat. Dit kan 13.00 of 15.00 uur zijn.”
Alle leerlingen hebben al een laptop. Deze zijn gebruikt om via Microsoft Teams de lessen op afstand te volgen. De leerlingen waren verplicht de lessen te volgen. Van Dijk: “Dit kan middels het delen van een Powerpoint via een vergadering waarbij de Powerpoint met de leerlingen besproken wordt. Ook werden er wel via Youtube uitlegvideo’s opgenomen die tijdens de ingeroosterde lestijd in Teams geëvalueerd werden.”

Vrienden

De 12-jarige Elin Hoeks heeft de lessen thuis gevolgd, op haar eigen kamer. “Daar heb ik al mijn spullen staan en daar is het lekker rustig.”
De online-tekenles heeft ze het leukst gevonden. “Daar kan je gewoon zelf mee verder, want je krijgt dan een opdracht en daar ga je een paar lessen mee aan de slag.”
Elke dag heeft ze andere lestijden gehad. En het meest heeft ze haar vrienden gemist. “Nu hoefde je niet van lokaal naar lokaal te lopen. Dus je kon niet even snel tussendoor met je vrienden praten.”

Handig

Sander Kruizinga (16) zit in vwo 5. Hij vindt het volgen van lessen via Teams een goede oplossing in deze tijd. “Docenten kunnen zien wie er wel of niet aanwezig zijn in de lessen en vragen stellen aan leerlingen door hen hun microfoon aan te laten zetten. Waar nog wel veel leraren tegenaan lopen, is het weten of leerlingen hun werk bijhouden en de stof beheersen. Ook zijn niet alle docenten even handig met het technische gedeelte van Teams. Ik merkte wel dat dit gedurende de weken beter werd.”
De online-biologieles van Iris van Dijk heeft de 16-jarige student het leukst gevonden. “Ik vind biologie sowieso het leukste vak, maar hier werd door middel van een PowerPoint de stof duidelijk uitgelegd, dan konden we vragen stellen en daarna was er nog tijd om even te kletsen. Het was fijn dat we zo toch uitleg kregen omdat we veel stof anders helemaal zelf zouden moeten leren.”

Trots

Terugkijkend op de laatste 3 maanden, is Van Dijk eigenlijk best wel trots op haar werkgever. “Het Sondervickcollege loopt best wel ver voorop wat betreft digitalisering. Hiervan plukken zowel leerlingen als docenten de vruchten. Ik krijg vanuit studiegenoten namelijk terug dat dit bij lange niet op iedere school zo is en dat de situatie om les op afstand te geven dus erg moeilijk is voor hen."
"Daarnaast ben ik ook blij dat ik zeer veel positieve reacties van ouders en leerlingen ontvangen heb over mijn lessen op afstand.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden