De Belastingdienst begrijpt dat de belastingaangifte ingewikkeld kan zijn. Daarom is er hulp en ondersteuning voor mensen die daar behoefte aan hebben. FOTO: Belastingdienst.
De Belastingdienst begrijpt dat de belastingaangifte ingewikkeld kan zijn. Daarom is er hulp en ondersteuning voor mensen die daar behoefte aan hebben. FOTO: Belastingdienst. (Foto: )

Hulp bij aangifte voor een groot aantal mensen hervat

Niet alleen de mensen met een afspraak voor hulp hebben automatisch uitstel gekregen tot 1 september. Dat geldt ook voor wie met een DigiD-machtigingscode is uitgenodigd aangifte te doen en dat nog niet heeft gedaan of zelf uitstel had aangevraagd.
De Belastingdienst heeft tussen 1 maart en 1 mei voor de aangifte inkomstenbelasting 2019 ongeveer 9,3 miljoen aangiften binnen gekregen. Vorig jaar 9,5 miljoen. Meer mensen kregen uitstel: bijna 3 miljoen, tegen 2,7 miljoen tijdens de aangifteperiode vorig jaar.

Automatisch uitstel

Van de redactie

De mensen
die het betreft
hoeven niets
te doen

De Belastingdienst hervat de hulp voor mensen met het invullen van hun aangifte inkomstenbelasting 2019. Door Corona niet op locatie, zoals gewoonlijk, maar telefonisch. In totaal ontvangen circa 12.000 mensen hierover een brief van de Belastingdienst.

VELDHOVEN - De Belastingdienst begrijpt dat de belastingaangifte ingewikkeld kan zijn. Daarom is er hulp en ondersteuning voor mensen die daar behoefte aan hebben. Normaliter biedt de Belastingdienst hulp bij aangifte dichtbij aan, op locaties in het hele land. Maar vanwege de maatregelen om verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan moesten de afspraken voor hulp bij aangifte worden geannuleerd. De Belastingdienst heeft de mensen daarover geïnformeerd. Alle mensen met zo’n fysieke afspraak bij de Belastingdienst hebben automatisch uitstel gekregen tot 1 september 2020, voor zover ze al niet zelf uitstel hadden aangevraagd.

Telefonische hulp

Het is nog niet bekend wanneer de hulp bij aangifte weer op normale wijze, dus op locaties in het hele land, geboden kan worden. De Belastingdienst houdt zich daarbij natuurlijk aan de maatregelen van het kabinet op dit terrein.
Om mensen toch te kunnen helpen gaat de Belastingdienst nu alvast circa 12.000 mensen die een afspraak hadden gemaakt telefonisch ondersteunen. Daartoe is besloten na een succesvol verlopen proef.
De telefonische hulp richt zich op mensen die vorig jaar een eenvoudige aangifte hebben gedaan die volledig overeenkwam met de vooraf ingevulde aangifte, dus zonder aanvullingen. Dit geldt voor circa eenderde van de mensen met een afspraak. Zij kunnen daarom op deze manier geholpen worden. De mensen die het betreft hoeven niets te doen. De Belastingdienst neemt middels een brief contact met ze op. Momenteel wordt onderzocht of ook mensen met een iets complexere aangifte, bijvoorbeeld met aftrekposten, telefonisch geholpen kunnen worden.



Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden