V.l.n.r.: Marjon Middel, Rob Smetsers, Wil Goudsmit en Peer Willemse.
V.l.n.r.: Marjon Middel, Rob Smetsers, Wil Goudsmit en Peer Willemse. (Foto: ad)

DigiTaalhuis werkt samen met de Voedselbank Veldhoven

Elke donderdagmiddag komen de cliënten naar het uitgiftelokaal. Maar het begint allemaal met een intake. Goudsmit: “Eenmalig nemen we tijdens een gesprek alles door. Dan merk je al snel of iemand de taal machtig is.”

Intake

Ad Adriaans

Mensen
worden met
warme hand
overgedragen!

Het DigiTaalhuis in de bibliotheek van Veldhoven biedt ondersteuning aan iedereen die beter wil leren lezen, schrijven, rekenen of omgaan met digitale media. Om hiervoor zoveel mogelijk mensen te bereiken, is afgelopen week een samenwerkingsovereenkomst getekend met de Voedselbank Veldhoven.

VELDHOVEN - Vorig jaar is het contact gelegd tussen het DigiTaalhuis en de Voedselbank. "Als je moeite hebt met lezen, schrijven of rekenen vergroot dat de kans dat je te maken krijgt met armoede of schulden," vertelt Rob Smetsers , algemeen coördinator van het DigiTaalhuis. "Via de samenwerking willen we mensen die daar baat bij kunnen hebben, doorverwijzen naar onze dienstverlening."
Eerder al sloot het DigiTaalhuis overeenkomsten met het MMC en Bureau Sociaal Raadslieden (BSR). Marjon Middel van Cordaad Welzijn is vrijwilligerscoördinator van het DigiTaalhuis. “De doorverwijzingen vanuit BSR lopen al goed, ook omdat de budgetcoaches van BSR vrijwilligers van Cordaad zijn.”
Richtlijn is dat mensen met warme hand overgedragen worden. Zo wordt mensen toestemming gevraagd om hun persoonsgegevens door te geven aan het DigiTaalhuis. Dat neemt vervolgens contact op om een afspraak te plannen.
Peer Willemse is voorzitter van de lokale voedselbank. “Net als BSR zitten wij in het gebouw van VeldWijzer. Wij profiteren dus ook van de korte lijntjes. Tussen BSR en de Voedselbank vinden al regelmatig over en weer doorverwijzingen plaats.”
In Veldhoven zijn zo’n 100 huishoudens cliënt van de Voedselbank. Dat betekent dat er 260 à 270 monden gevoed moeten worden. Willemse denkt dat hij maar 20% van de mensen bereikt die recht hebben op de Voedselbank. “Het water moet vaak al boven de lippen staan, voor ze komen”, weet de voorzitter.
“We missen heel veel mensen”, weet ook Wil Goudsmit, penningmeester en intaker van de Voedselbank. “Mensen moeten echt een drempel over. Schaamte is nog altijd de belangrijkste reden om geen contact op te nemen.”
“Binnenkort gaan we aan de slag om de vrijwilligers te informeren over de problematiek van laaggeletterdheid.", zegt Rob Smetsers. "Net als bij de vorige samenwerkingsverbanden benaderen we daarvoor Stichting Lezen & Schrijven.”
Willemse: "Je moet de mensen één op één aanspreken, anders bereik je de doelgroep niet.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden