Dementiespecialist Frans Hoogeveen spreekt de zaal toe. FOTO: Ad Adriaans.
Dementiespecialist Frans Hoogeveen spreekt de zaal toe. FOTO: Ad Adriaans. (Foto: ad)

'Doe normaal tegen die mensen'

Ad Adriaans

Dementievriendelijk Veldhoven

Een behoorlijk gevulde theaterzaal heeft donderdag 30 januari een leerzame avond in De Schalm. Professionals uit zorg en welzijn, politie en middenstanders worden bijgepraat over een dementievriendelijk Veldhoven volgens de sociale benadering.

VELDHOVEN - De organisatie, SWOVE en het MMC, zorgde voor aansprekende sprekers. Els Lambooij, internist ouderengeneeskunde in het MMC, laat indrukwekkende cijfers zien. Zo zijn er 254.000 tot 270.000 personen met dementie in ons land. 12.000 daarvan zijn jonger dan 65 jaar. Ieder uur komen er in Nederland 5 mensen met dementie bij. De enige manier om de zorg voor deze doelgroep aan te kunnen, is samenwerking door alle lagen van de maatschappij, houdt zij de zaal voor.

Gewone mensen

Ervarea laat middels een sketch zien hoe de omgang met verwarde personen niet moet. "De meeste mensen willen wel helpen, maar weten niet hoe", meldt trainer en acteur Jan van der Hammen. Frans Hoogeveen is GZ-psycholoog en auteur van veel boeken en artikelen op het gebied van dementie. Hij interviewde honderden mensen met dementie. Hij vroeg ze onder meer: wat vinden jullie het ergst van dementie? "Ze doen anders tegen me. Je hoort er niet meer bij", kreeg hij vaak als antwoord. Middels een aantal korte videofragmenten laat hij de zaal zien hoe het niet en wel moet. "Doe normaal tegen die mensen, behandel ze als gewone mensen. Je moet de mens in zijn geheel zien, en niet alleen zijn ziekte. Maar zit je in de zorg, gebruik daarbij dan wel je expertise."
Mariënne van Dongen keek met gemengde gevoelens terug op de avond. De wethouder heeft onder meer Welzijn en Zorgaspect verwarde personen in haar portefeuille. "De avond heeft me enorm geraakt. SWOVE staat altijd klaar met veel vrijwilligers. Maar als je in de filmpjes ziet wat we allemaal verkeerd doen? We moeten anders reageren naar mensen met dementie. Dat neem ik mee van deze avond."

Serieus nemen

Tot slot wat tips voor onder meer middenstanders die klanten met dementie in de zaak aantreffen. Zorg dat er informatie over de klant in een memo op de computer beschikbaar is voor iedereen en zo mogelijk contactgegevens van de familie. Blijf rustig, denk mee met de klant en ga er niet tegenin. Het is belangrijk om oogcontact te maken en te zeggen dat je hem of haar begrijpt. Zorg ervoor dat de klant met dementie met een goed gevoel de deur weer uit gaat. Houd vragen simpel en stel er niet teveel tegelijk. Neem de klant serieus.

Bernadette Howes treft als medewerker van de Rabobank regelmatig mensen met dementie. "Een heel leerzame bijeenkomst. De tip die ik meeneem is om de mens met dementie als mens te behandelen." Gerda van de Kerkhof is het daarmee eens. Ze werkt als vrijwilligster bij de Dementeek. "Je moet ze in hun waarde laten en niet betuttelen."

Meer berichten