Ania is actief voor Meerhoven Internationals Platform, club vrijwilligers die nieuwkomers helpt 'to socialize and integrate'. FOTO: Jurgen van Hoof.
Ania is actief voor Meerhoven Internationals Platform, club vrijwilligers die nieuwkomers helpt 'to socialize and integrate'. FOTO: Jurgen van Hoof. (Foto: Jurgen van Hoof)

Uit Polen: Ania Kijak

Tijs van den Boomen

Nieuwe Veldhovenaren in beeld, 8

Uit de hele wereld trekken mensen naar Veldhoven. Stadsonderzoeker Tijs van den Boomen schreef er een boek over. Slim zand wordt op 30 augustus gepresenteerd in café In d'n Olie-fant, het Veldhovens Weekblad publiceert nu al een serie portretten van opvallende nieuwe Veldhovenaren. Deze week is Ania Kijak aan de beurt. Zij komt uit Polen.

VELDHOVEN - "Ik zal altijd Pools blijven, maar ik voel me ook Nederlands", zegt Ania Kijak achter een kop thee bij Echt Welschap, de elegante lunchroom in het voormalige luchthavengebouw. Ania is een toonbeeld van integratie: ze kwam in 2001 met haar man naar Nederland en ze promoveerde aan de Universiteit van Utrecht op tweedetaalverwerving. Strikt genomen hoef je daar zelf geen tweede taal voor te beheersen, toch spreekt Ania niet alleen perfect Engels, maar ook ABN. Misschien is haar Nederlands zelfs wel een tikje te Algemeen Beschaafd, ze kan makkelijk voor iemand van 'boven de rivieren' worden gehouden, wat in Brabant niet per se een aanbeveling is.
Ania is sinds kort actief voor Meerhoven Internationals Platform, een club vrijwilligers die nieuwkomers helpt 'to socialize and integrate'. Ze geven informatie over het Nederlandse schoolsysteem en ze organiseren taalcursussen, maar ze verzorgen ook een spoedcursus
integratie met de Easter chocolate egg hunt – paaseieren zoeken dus.
Vooral het Nederlandse verenigingsleven blijkt veel uitleg te vergen: "Dat een vereniging draait op vrijwillige inzet is voor internationals echt wennen, net als dat je verondersteld wordt op school actief te zijn, bijvoorbeeld door de kinderen ergens naartoe te rijden." Maar vaak valt na een tijdje het kwartje, Ania zelf houdt als vrijwilliger het Platform mee in de lucht en ze spijkert de onderwijzers van de bassischool van haar kinderen bij over tweedetaalverwerving.
Het aantal internationals groeit snel, dat ziet ze al bij haar eigen kinderen. "Mijn oudste is nu zeven. Toen ze naar de basisschool ging, zaten er twee of drie internationale kinderen in haar klas. Bij de tweede, van vijf, was dat al de helft.
En ze merkte nog iets anders: 'Veel kinderen van internationals worden naar logopedie gestuurd omdat ze een 'drei-gen-de taal- ach-ter-stand' zouden hebben." Verontwaardigd spuugt ze de lettergrepen uit als ze de ambtelijke term bezigt: "Dat is echt onzin: tweetalige taalverwerving gaat soms alleen wat langzamer." Maar logopedie gaat toch uitsluitend om uitspraak en articulatie? Dat blijkt ouderwets gedacht, ook taalbegrip en zinsbouw vallen er tegenwoordig onder. Logopedie blijkt een omweg om kinderen buiten schooltijd extra lessen Nederlands te laten volgen, terwijl het volgens Ania veel effectiever is om op school gewoon goede taalles te geven. Ze weigert tweetaligheid als een probleem te benaderen: "Als je meer talen spreekt, levert dat voordelen op: kinderen presteren juist beter op school. Meertaligheid is een geweldige kans, daar wordt veel te weinig gebruik van gemaakt."

Meer berichten