Het voorbereidingsprogramma is overigens ook toegankelijk voor niet-GVAC leden. FOTO: Kramer Fotografie.
Het voorbereidingsprogramma is overigens ook toegankelijk voor niet-GVAC leden. FOTO: Kramer Fotografie. (Foto: KRAMERFOTOGRAFIE)

Voorbereiding hele en halve marathon

Van de redactie

GVAC biedt de nodige expertise

Ter voorbereiding op de halve- en hele Marathon in het najaar 2019, en halve- en hele marathons elders rond deze periode, wordt er weer door regionale recreanten getraind onder begeleiding van enthousiaste trainers.

VELDHOVEN - De voorbereiding voor de ½ marathon begint op zaterdag 27 juli 2019. Wie aan deze zogenoemde voorbereidingslopen wil deelnemen, die moet zich uiterlijk zaterdag 20 juli 2019 per e-mail opgeven.
De voorbereiding voor de hele marathon begint op zaterdag 13 juli en richt zich natuurlijk op Marathon Eindhoven, zondag 13 oktober, en op Marathon Amsterdam, zondag 20 oktober. Tot zondag 7 juli aanstaande is het mogelijk om zich aan te melden voor deelname aan het programma.

Step-load

Er wordt gedurende 3 à 4 maanden iedere zaterdagochtend in groepsverband en op verschillende tempo's gelopen. Gestart wordt met 21 kilometer, en volgens een op- en afbouwend schema wordt er dan uiteindelijk meerdere malen tot afstanden van 30 en 35 km getraind. Deelnemers worden begeleid door deskundige trainers.
Tot zondag 7 juli aanstaande is het nog mogelijk om zich aan te melden voor deelname aan het hele marathon programma. Voor de halve marathon wordt zoals gewoonlijk gestart met 12 km wat volgens het step-load-principe in 11 weken opgebouwd wordt tot 20 km.

Voorwaarden

Ieder GVAC-lid kan met de voorbereiding van de halve marathon meedoen mits aan de volgende voorwaarden voldaan wordt:
- De deelnemer moet gemakkelijk minimaal 12 km aan een stuk kunnen lopen als gestart wordt met de 1e voorbereidingsloop én blessurevrij zijn.
- Het tempo dat de deelnemer moet kunnen lopen is minimaal 8,6 km per uur gedurende alle afstanden, van 12 tot en met 20 km.
Voor de hele marathon gelden de navolgende voorwaarden voor deelname:
- De deelnemer moet gemakkelijk minimaal 22 km kunnen hardlopen;
- De deelnemer beschikt over meerdere jaren hardloopervaring;
- De deelnemer heeft een gemiddelde weekomvang van 30 à 40 km bij aanvang van het programma;
- De deelnemer moet minimaal 8,5 km per uur kunnen lopen gedurende alle afstanden van 21 tot en met 35 km;.
- De deelnemer dient volledig blessurevrij zijn.

Voorbereiding

Het voorbereidingsprogramma is overigens ook toegankelijk voor niet-GVAC leden en bijzonder geschikt voor wie zich optimaal samen met een groep wil voorbereiden op zijn/ haar eerste halve of hele marathon of een goede en sportieve basis wil leggen voor de wat lange trails.
Eenieder die zich heeft aangemeld bij GVAC wordt nader geïnformeerd over de routes, starttijden, voorlichtingsavond, trainingsopbouw, een passende snelheid en dergelijke.
Tijdens de voorbereidingslopen zullen de begeleiders de prestaties volgen en zo nodig deelnemers ook adviseren. De voorbereidingslopen worden altijd op zaterdagochtend gelopen. Na afloop is er gelegenheid om te douchen en kan er ook, tegen betaling, een kopje koffie/thee in de eigen kantine op eigen terrein gedronken worden.

 

Meer berichten