De Opel Ampera-e is een seieuze elektrische auto, maar laat ook steken vallen. FOTO BART HOOGVELD
De Opel Ampera-e is een seieuze elektrische auto, maar laat ook steken vallen. FOTO BART HOOGVELD (Foto: Bart Hoogveld)

Serieus met een paar haken en ogen

Voor u getest: Opel Ampera-e

Door Niek Schenk


De elektrische Opel Ampera-e moeten we alleen al vanwege zijn reikwijdte van 380 kilometer (WLTP-norm) serieus nemen. Maar er zitten wel een paar haken en ogen aan.

Geïntroduceerd net voordat Opel door General Motors aan PSA werd verkocht, viel de Ampera-e tussen wal en schip. Hij leek bij zijn debuut in 2017 nog een revolutie, vooral dankzij de flinke actieradius. Net als zijn voorganger, die nog gewoon Ampera heette, werd hij ontwikkeld in de VS. En Amerikaanse moeder GM gunde hem een heel nieuw platform voor de elektrische aandrijving. Al even bijzonder zijn de mooie schermen in deze Opel: bijna net zo groot als bij Tesla en met een superresolutie.

Maar bijvoorbeeld het weglaten van een navigatiesysteem is een onvergeeflijke fout. Wie wil navigeren, is aangewezen op een met een kabeltje gekoppelde iPhone. Die moet je dan maar net hebben.

Een pijnlijke mededeling in de prijslijst legt een andere misser bloot: 'Alle diensten van OnStar, inclusief de Wifi hotspot, zullen na 31 december 2020 niet meer beschikbaar zijn. Ook de noodoproepdiensten zijn niet meer beschikbaar.' Oftewel: na dit jaar gaat de Ampera-e offline. Opel zegt aan een oplossing te werken, maar duidelijk is dat de laatste levenslijnen met GM worden doorgesneden en daar is deze auto het slachtoffer van.

Jammer, want de Opel is op de achterbank én in de kofferbak ruimer dan de Hyundai Kona Electric, om maar eens een concurrent te noemen. In het comfort blijkt hij traditioneel Amerikaans goed: de stoelen zitten heerlijk, achterin is de hoge zit prettig en het veercomfort overtreft de verwachtingen. De elektrische aandrijving is stil, maar het rijwindgeluid is zeer aanwezig.

De Ampera-e rijdt snel, licht, gemakkelijk en kan ook snelladen. Bij zijn komst was de Ampera-e nog een trendsetter met 380 kilometer reikwijdte, maar de nieuwere Hyundai Kona Electric haalt 449 km. In de praktijk kom je met deze Opel ruim 300 kilometer ver.

Opel Ampera-e (204 pk), vanaf €46.699

Dagelijks het laatste autonieuws op ed.nl/auto

Meer berichten