's Werelds meest verkochte auto aller tijden maakt een veelbelovende comeback. FOTO BART HOOGVELD
's Werelds meest verkochte auto aller tijden maakt een veelbelovende comeback. FOTO BART HOOGVELD (Foto: Bart Hoogveld)

Comeback van een succesnummer

Voor u getest: Toyota Corolla

Door Niek Schenk

Na een jarenlange afwezigheid is de Toyota Corolla terug in Nederland. 's Werelds meest verkochte auto aller tijden maakt een veelbelovende comeback.

De nieuwe Corolla is niet meteen een designrevolutie. Sterker nog, hij doet erg denken aan de laatste generatie van de Auris, die hij opvolgt. Maar duidelijk is wel dat het design pittiger is dan van menig Toyota uit het verleden.

In de hang naar sportiviteit die Toyota tegenwoordig kenmerkt, levert het merk voor het eerst twee hybride-varianten: een 1,8 liter met 122 pk en een 2,0 liter met 180 pk. Laatstgenoemde staat centraal in deze test. Het is de Touring Sports, ofwel de stationwagon van de Corolla, die ook als hatchback en als sedan wordt geleverd.

Beenruimte

De Touring Sports biedt veel beenruimte achterin en de hoofdruimte is toereikend. De bagageruimte blijkt voor deze klasse ruim genoeg.

Toyota verdient een pluim voor de vele veiligheids- en hulpsystemen die standaard zijn op de Corolla. Zoiets als led-koplampen staat bij andere merken nog vaak op de optielijst. Minder geavanceerd is het infotainment, dat qua snelheid en gebruiksvriendelijkheid steken laat vallen.

De super lichte, directe besturing maakt al meteen duidelijk dat de Corolla bijzonder prettig rijdt. De multi-link achterwielophanging (die de meeste concurrenten niet hebben) voegt daar een flinke dosis veercomfort aan toe. De wegligging blijkt prima, maar niet beter dan die van de concurrentie.

Alternatief

De krachtige benzine-hybride (testverbruik 1 op 14,5) is een verleidelijk alternatief voor kilometervreters die voorheen hun heil in diesel zochten. Met als bijkomend voordeel de standaard automaat die bij een hybride hoort. De Corolla is snel met deze aandrijflijn en toont genoeg souplesse. Maar de aandrijflijn blijkt erg rumoerig als je het gaspedaal eens diep intrapt voor extra prestaties, bijvoorbeeld tijdens een inhaalmanoeuvre.

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, vanaf €33.395

Dagelijks het laatste autonieuws op ed.nl/auto

Meer berichten