De Oerlese Bret Borgmans (met cadeaubox) en haar studiegenoten van VrijSpel. Zie ook www.vrijspelspeelkaart.nl. FOTO: Ad Adriaans.
De Oerlese Bret Borgmans (met cadeaubox) en haar studiegenoten van VrijSpel. Zie ook www.vrijspelspeelkaart.nl. FOTO: Ad Adriaans. (Foto: ad)

Even achter het beeldscherm vandaan...

Ad Adriaans

Cadeaubox van Vrijspel

Een origineel kindercadeau vinden, valt lang niet altijd mee. De studentenonderneming VrijSpel bedacht de cadeaubox die al verkrijgbaar is in verschillende prijsklassen.

VELDHOVEN - De twintigers Bret, Els, Isa, Levi en Renske volgen aan de Fontys Hogeschool het 3e jaar van de opleiding Ondernemerschap & Retail Management. Dit 3e leerjaar staat sinds dit schooljaar bekend als het Fontys OndernemersLAB. Ondernemende studenten werken er ideeën uit en starten een bedrijf tijdens de opleiding.

Maatschappelijk probleem

"Dit project duurt een jaar. Onze docentcoach is de uit Oerle afkomstige Silvie Geerts", vertelt de Oerlese Bret Borgmans.
Aan het eind van het vorige schooljaar krijgt de groep de opdracht om na te denken over een onderneming. "Het uitgangpunt is een maatschappelijk probleem waarvoor je een product moet bedenken. Na enkele brainstormsessies hadden we een maatschappelijk probleem: het toenemend gebruik van digitale middelen door kinderen van 4 tot 12 jaar."
Nieuwe brainstormsessies volgen om tot een te realiseren product te komen dat de doelgroep voor even achter het scherm vandaan haalt. Het 5-tal vindt het daarbij van belang dat het product bijdraagt aan educatie, fysieke beweging, creativiteit en sociale contacten.

Entreetickets

Aan enkele groepen van een buitenschoolse opvang wordt gevraagd wat ze een leuk verjaardagscadeau vinden om te krijgen of te geven. Borgmans: "Kinderen vinden het leuk iets te gaan doen; een activiteit is leuker dan een cadeaubon. Zo ontstond het idee om cadeauboxen samen te stellen met entreetickets."
De groep zoekt en vindt partners die enthousiast waren over de doelstelling en het idee. De fraaie verpakking kan 1 tot 4 entreetickets bevatten van onder meer DippieDoe, het PSV-museum, de Ontdekfabriek, het Parktheater en Speellandschap De Heiberg in Veldhoven. De prijzen van de boxen variëren van 7,50 tot 20,00 euro. "Ons product kost niet meer dan wat de klant aan de kassa moet betalen. De box bevat nog extraatjes zoals een kortingsvoucher van de Kinderkunstclub van het Van Abbe Museum en een kortingsboekje van Eindhoven Sport. Bestelling kunnen worden afgehaald in de Urban Shopper op Strijp-S of worden tegen verzendkosten thuisbezorgd."

Bekendheid

Zoals in elk bedrijf zijn de taken verdeeld. Bret is directeur van VrijSpel, Isa is HR-manager, inkoopmanager is Els, Levi is verkoop- en commercieel manager en Renske is financieel manager. Nu komt het aan op naamsbekendheid. Enkele Eindhovense bloggers gaan het product promoten, er zijn winacties op Facebook en Go-Kids Eindhoven van de Veldhovense Fleur de Jongh promoot ook. De 5 hebben het afgelopen jaar veel geleerd. "Het toepassen van de theorie in de praktijk, netwerken en het leggen van contacten met partners", somt Borgmans op.

Meer berichten