Verpleegkundige Michelle Van Gerven bedacht een nieuwe manier om te communiceren met anderstaligen. (FOTO: Bram Saeys).
Verpleegkundige Michelle Van Gerven bedacht een nieuwe manier om te communiceren met anderstaligen. (FOTO: Bram Saeys). (Foto: Bram Saeys)

Betere communicatie met anderstaligen in MMC

Van de redactie

Hoe maak je als verpleegkundige aan mensen die de Nederlandse taal niet machtig zijn duidelijk waar je precies mee bezig bent, hoe leg je uit dat je bijvoorbeeld de temperatuur gaat meten? Verpleegkundige Michelle van Gerven heeft een nieuw hulpmiddel gemaakt dat voor betere communicatie met anderstaligen zorgt.

VELDHOVEN - Om de communicatie met patiënten te verbeteren kwam Van Gerven op het even simpele als doeltreffende idee om met een map met -uit hygiëne-oogpunt- geplastificeerd beeldmateriaal te komen met foto's, symbolen en pictogrammen om verpleegkundige handelingen uit te kunnen leggen. Het Máxima Medisch Centrum plukt er inmiddels de vruchten van. Aanvullend is er onder het beeld eenvoudige tekst vertaald in zes talen beschikbaar. Michelle maakte het communicatiemiddel voor haar studie verpleegkunde op het Summa College als afstudeerproject. En dat viel in de smaak bij het Veldhovens ziekenhuis. Het is de bedoeling dat dit ziekenhuisbreed wordt ingezet.

Handelingen

Michelle vertaalde een probleem dat ze in de praktijk tegenkwam naar een praktische oplossing. Uit ervaring bleek het voor medewerkers op de afdeling urologie, vaatchirurgie en orthopedie soms lastig was om handelingen uit te leggen bij patiënten die een andere taal spreken. "Vanuit ons ziekenhuis was er nog geen hulpmiddel om bij deze patiënten uit te kunnen leggen dat je bijvoorbeeld de temperatuur moet komen meten," vertelt Michelle. "Als verpleegkundige ben je wettelijk verplicht dat je vertelt wat je aan het doen bent, maar bij anderstaligen is dat niet altijd even makkelijk." Het resultaat van de inzet van de hulpmiddelen is direct merkbaar. "Je merkt vanuit patiënten dat ze door deze beelden begrijpen wat je gaat doen en dan ook toestemming kunnen geven."

Begrijpen

"Als zorgverlener wil je graag zeker weten dat patiënten jouw informatie begrijpen. Dit is niet altijd vanzelfsprekend bij patiënten met lees- en schrijfproblemen of die anderstalig zijn. Bij Máxima Medisch Centrum vinden we het belangrijk om aandacht voor deze gezondheidsvaardigheden te hebben. Wanneer je als zorgverlener vaker lees- en schrijfproblemen herkent en bespreekt, help je de gezondheidsrisico's en zorgkosten te beperken."

Meer berichten