De ideeën voor de 2 nieuwe afspraken komen voort uit de 3-daagse masterclass 'Redesigning Eindhoven Air Traffic' van de Uitvoeringstafel waarin vliegbasis Eindhoven in gesprek ging met haar omgeving. FOTO: Comm KLu
De ideeën voor de 2 nieuwe afspraken komen voort uit de 3-daagse masterclass 'Redesigning Eindhoven Air Traffic' van de Uitvoeringstafel waarin vliegbasis Eindhoven in gesprek ging met haar omgeving. FOTO: Comm KLu (Foto: )

Nieuwe afspraken moeten nu leiden tot minder vlieghinder

Van de redactie

Vanaf november 2018 zijn een 2-tal luchtvaartafspraken gepubliceerd die moeten leiden tot minder geluidshinder - lees: vlieghinder! - in de regio Eindhoven. De ideeën voor deze nieuwe afspraken komen voort uit de 3-daagse masterclass 'Redesigning Eindhoven Air Traffic' van de Uitvoeringstafel waarin vliegbasis Eindhoven in gesprek ging met haar omgeving.

MEERHOVEN - De 1e nieuwe afspraak, vastgesteld in zogenoemde luchtvaartpublicaties, stelt regels voor militaire helikopters voor het doorkruisen van het luchtruim rondom de luchthaven Eindhoven Airport.

Hotspots

De belangrijkste uitkomst is dat de helikopters voortaan standaard dezelfde routes volgen als het civiel recreatief vliegverkeer. Hierdoor vliegen militaire helikopters vanuit Gilze-Rijen op de heen- en terugweg naar laagvlieggebied Oirschot via het Wilhelminakanaal en vermijden hiermee enkele 'hotspots' van overlastmeldingen.
Ook wanneer deze helikopters zich via het luchtruim van Eindhoven verplaatsen naar bijvoorbeeld het laagvlieggebied bij De Peel, vliegen zij via standaard gepubliceerde routes waardoor bijvoorbeeld de dorpen Walik en Riethoven worden vermeden.

Remschijven

De 2e publicatie is een verscherping van de regel dat vliegtuigen dienen te remmen op de wielen wanneer zij hun laatste landing van de dag maken. Standaard remmen vliegtuigen op de motor, omdat de remschijven anders onvoldoende tijd hebben om af te koelen voordat het toestel vertrekt naar een volgende bestemming.
Remschijven van vliegtuigen die `s nachts op de luchthaven blijven staan, hebben echter voldoende tijd om af te koelen. Daarom is er hernieuwde aandacht gevraagd voor de afspraak dat die vliegtuigen voortaan dus wel moeten remmen op de wielen. Door deze maatregel vermindert de overlast door motorgeluid laat op de avond.

Meer berichten