Carlos Faes en Anne-Marie Spierings in de Philips Fruittuin. FOTO: Willem Hollemans
Carlos Faes en Anne-Marie Spierings in de Philips Fruittuin. FOTO: Willem Hollemans (Foto: Wim Hollemans, provincie Noord-Brabant.)

Philips Fruittuin dicht de kloof

Van de redactie.

Agrofoodpluim voor inzet

Begin jaren '90 kreeg Carlos Faes de opdracht om de Fruittuin van Philips uit het slop te trekken. Twintig jaar later kwam de ommekeer, en vandaag de dag is de Fruittuin een begrip in en om Eindhoven. De missie: de afstand tussen consument en producent verkleinen. De Philips Fruittuin verdient in juli de Agrofoodpluim voor hun inzet voor de sector.

EINDHOVEN - Uit een onderzoek van Anneke Faes bleek dat de Fruittuin een belangrijke sociale functie had bij Philips. "Daarom wilden we de Philips Fruittuin teruggeven aan de Eindhovenaren", aldus Carlos Faes. "Zo kwamen we tot de huidige missie: de kloof tussen consument en voedselproducent kleiner maken."

Ommekeer

Carlos en Anneke Faes hebben een flinke ommezwaai weten te creëren voor de Philips Fruittuin. "Toen ik in 1991 startte, draaide het fruitbedrijf al meer dan 10 jaar verlies. Het bedrijf is in 1929 gestart als werkverschaffingsproject en voorzag de Philips-medewerkers van goed en gezond fruit. In de jaren '70 - '80 raakte het die belangrijkste afnemer kwijt, en de veiling bracht te weinig op."

Verdienmodellen

De Fruittuin is vandaag de dag succesvol door een combinatie van 4 verdienmodellen. De Fruittuin zelf richt zich op bedrijven en consumenten uit de buurt met bijvoorbeeld de speciale Plukdagen. In de Landwinkel zijn verse producten uit eigen boomgaard of de regio te koop, zoals kaas en klein fruit. Op veler verzoek werd het pannenkoekenhuis de Proeftuin opgezet. De laatste aanwinst werd bezoekerscentrum de Pit, waar veel zakelijke evenementen worden georganiseerd.

Het bedrijf heeft zich in stappen ontwikkeld, wat heeft geleid tot veel synergie, zegt Faes.

"Zowel binnen als buiten het bedrijf. We werken veel samen met collega-ondernemers en andere stakeholders uit de regio." Met collega-boeren bijvoorbeeld, maar ook zit Faes in het bestuur van onder andere het regionaal belangrijke Brainport Park. "Je moet elkaar iets gunnen. Het is halen en brengen, en onderlinge samenwerking is misschien wel de allerbelangrijkste factor van ons succes."

Natuurlijk evenwicht

Eindhoven groeit als kool, als kenniscentrum en economische metropool. "Eindhoven wordt straks zó groot, het moet wel leefbaar blijven. Wij willen een soort groene long creëren met Brainport Park."
Ook werkt Philips Fruittuin biologische voor zover dat kan, maar zonder keurmerk. "We hebben een goede biotoop en evenwicht in de boomgaard. Zolang het kan, werken we biologisch. We grijpen alleen in met synthetische hulpstoffen als het niet anders kan."
Ook heeft het bedrijf energieneutrale panden die gebruik maken van zo'n 240 zonnepanelen, warmtepompen en aardkoeling.

Educatie loopt als rode draad door alle activiteiten. In de Fruittuin kunnen kinderen met speurtochten leren over eten, maar ook toen de appeloogst mislukte grepen de ondernemers de gelegenheid direct aan om te vertellen waarom het misging.
In de toekomst wil Faes overigens nog meer ketens dan dat van fruit inzichtelijk maken. Daarover zegt hij tot slot: "Ik zou best nog wel een vers vleesconcept voor de winkel willen, van dieren die hier of in de buurt op natuurlijke wijze worden gehouden. Mét een duidelijk educatief verhaal, natuurlijk!"

Meer berichten

Shopbox