"Het zou mooi zijn als de robot ook reageert en controleert of alles begrepen wordt. Dit door het stellen en beantwoorden van vragen." FOTO: Nicole Toebast, MMC.
"Het zou mooi zijn als de robot ook reageert en controleert of alles begrepen wordt. Dit door het stellen en beantwoorden van vragen." FOTO: Nicole Toebast, MMC. (Foto: Nicole Toebast, MMC.)

'Hoera, het is een robot en we noemen hem Pepper!'

Van de redactie

De polikliniek kindergeneeskunde van Máxima Medisch Centrum (MMC) heeft er vanaf deze maand een bijzondere collega bij: Pepper. Deze zorgrobot werd eerder al ingezet door ziekenhuizen om patiënten te ontvangen, maar geeft nu voor het eerst ook educatie. Door middel van een quiz en filmpjes wordt kinderen op een aantrekkelijke manier geleerd wat zij kunnen doen om hun problemen te verhelpen.

VELDHOVEN - Kinderen op de PIPO-poli, een spreekuur voor poep- en plasproblemen, krijgen inzicht in waar hun problemen vandaan komen en hoe zij hiermee kunnen omgaan. Op dit moment bestaat de behandeling tijdens een eerste afspraak uit het uitsluiten van lichamelijke oorzaken, het voorlichten en geven van instructies. Inzet van de robot is volgens kinderarts Bas Zegers een waardevolle aanvulling op de bestaande zorg: "Computers en spelletjes zijn natuurlijk aantrekkelijk voor kinderen, ze vinden het dan ook geweldig om rondgeleid te worden door deze robot. Zo krijgen kinderen op een hele interactieve manier voorlichting door Pepper waardoor het kind en de ouder informatie beter onthouden".
De doelgroep bestaat uit kinderen tussen de 4 en 12 jaar oud.


Pilotfase

Pepper is een sociale robot, speciaal ontwikkeld voor zorgtaken zoals het begroeten van bezoekers, het geven van instructie en het bieden van ondersteuning. Tijdens een pilot van 4 maanden in samenwerking met het Catharina Ziekenhuis, wordt bekeken welke meerwaarde de robot biedt op het gebied van voorlichting en instructie aan patiënten. Zo wordt een repeterend deel van het werk van de verpleegkundige overgenomen. "We zijn continu bezig met innovaties, dingen anders doen dan we gewend zijn. De inzet van een zorgrobot is dan een ook logische stap voor ons ziekenhuis. Van belang is echter dat de robot een ondersteuner is en het consult bij de arts of verpleegkundige nooit vervangt. Daarvoor is persoonlijk contact en aandacht voor de individuele patiënt te belangrijk", aldus Zegers.

Toekomst

Bas Zegers tot slot: "Het zou mooi zijn als de robot ook reageert en controleert of alles begrepen wordt. Dit door het stellen en beantwoorden van vragen. Ik verwacht dat dat nog gaat gebeuren."

reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox