Logo veldhovensweekblad.nl


Nederland is met 9 trucks de hofleverancier voor de truckklasse. FOTO: ASO.
Nederland is met 9 trucks de hofleverancier voor de truckklasse. FOTO: ASO. (Foto: ASO)

Kamaz grote favoriet in jubileum-Dakar

De eeuwwisseling betekende het begin van een Russische overheersing in de truckcategorie van de Dakar Rally. Sinds Vladimir Chagin in 2000 zijn eerste overwinning boekte aan de voet van de piramides in Caïro, werd de zegereeks van Kamaz slechts 3 maal onderbroken en alle 3 de keren door een Nederlander: Hans Stacey in 2007, Gerard de Rooy in 2012 en 2016.

REGIO - Juist die 2 zijn er in de jubileumeditie van de Dakar Rally niet bij om de Russen van hun 15e overwinning te houden. Kamaz komt, onder leiding van Chagin, aan de start met 4 trucks, waarbij het de Russen niet uitmaakt wie er wint, zolang het er maar een van hen is. Kamaz brengt 3 min of meer gelijkwaardige crews aan de start, die alle 3 in staat zijn het podium te halen. Eduard Nikolaev (winnaar 2013 en 2017) verdedigt zijn titel, Ayrat Mardeev won in 2015, Dmitry Sotnikov werd vorig jaar tweede en won afgelopen zomer de sterk bezette Silk Way Rally.

Belangrijkste kandidaat

Ondanks de afwezigheid van Gerard de Rooy is Team De Rooy Iveco de belangrijkste kandidaat om de Kamaz-armada van de overwinning af te houden. Na een spectaculaire overstap naar de truckcategorie, is Federico Villagra (derde in 2016 en vierde in 2017) nu een legitieme kroonprins. De Argentijnse kopman van Team De Rooy is erop gebrand wordt daarbij ondersteund door Ton van Genugten en de Kazachse Artur Ardavichus. Alle 3 komen met een Iveco Powerstar aan de start.

Forse concurrentie

Hoewel er minder trucks zijn ingeschreven, is Nederland met 9 deelnemers dé hofleverancier in de truckcategorie. Aanvoerder van het oranje contingent is Martin van den Brink, met startnummer 506. De kopman van Mammoet Rallysport won vorig jaar 2 etappes. Door problemen viel hij ver terug in het klassement, maar als hij de boel heel houdt, is Van den Brink zeker één van de kandidaten voor de top 5. Daarvoor kan hij rekenen op forse concurrentie van onder anderen de Tsjechen Ales Loprais en Martin Kolomy, beiden met een Tatra, en de Wit-Russen Aleksandr Vasilevski (zesde in 2017) en Siarhei Viazovich (vijfde in de Silk Way Rally) in een MAZ.

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox