Logo veldhovensweekblad.nl


Rechts op de foto: tramstation De Greef aan de Provincialeweg. Met paard en wagen wordt het verdere transport verzorgd. Links villa 'Ter Eijk'.
Rechts op de foto: tramstation De Greef aan de Provincialeweg. Met paard en wagen wordt het verdere transport verzorgd. Links villa 'Ter Eijk'.

De tramhalte van Willem de Greef

Aan de Provincialeweg komt in 1897 een tramhalte. Deze tramhalte van Willem de Greef maakt onderdeel uit van een stroomtramlijn van Veghel via Eindhoven naar Reusel. De locatie is ideaal voor herbergier de Greef. Niet alleen omdat er de dorstige, hongerige en vermoeide reizigers op de tram zitten, maar omdat Willem ook voerman is en meteen de aangekomen spullen verder kan transporteren. Soms verdwijnt er overigens tijdelijk een door een boer bestelde ploeg die aankomt met de tram. Die blijkt dan later 'geleend' door een collega-boer uit Meerveldhoven.

VELDHOVEN - Na de aanleg van de eerste Brabantse Spoorlijn in 1854 (Antwerpen – Roosendaal -Zevenbergen) breidt het spoornet al snel uit. Zo is in 1866 bij Eindhoven het Bels lijntje aangelegd dat van Eindhoven naar Hasselt loopt. Veldhoven-Meerveldhoven, Zeelst en Oerle blijven op enige kilometers van het station in Eindhoven en dat tussen Aalst en Waalre.

Lange aanloop

De plannen voor de tramlijn liggen er al eerder. In 1880 krijgt een maatschappij een concessie voor een tramlijn tussen Eindhoven en Reusel, maar kan niet aan de gestelde voorwaarden voldoen. In 1889 liggen er uitgewerkte plannen voor een stoomtramlijn van Veghel via Eindhoven naar de Belgische grens, maar nu zijn de kosten te hoog. Uiteindelijk krijgt grootgrondbezitter Jan Francis Pompen uit Sterksel in 1891 concessie voor de lijn Eindhoven-Reusel, met Rijkssubsidie van minister Lely. Intussen wordt in 1894 in België de tramlijn van Arendonk naar Reusel geopend. Uiteindelijk gaat Pompen samen met de Eindhovense burgemeester Smits van Oyen door met zijn initiatief en richt op 27 januari 1896 NV Tramwegmaatschappij de Meijerij op. In oktober begint in Veghel de aanleg van de lijn richting Eindhoven en op 30 juni 1897 wordt het traject van Eindhoven naar Reusel geopend. Voor de bedrijven die in die tijd ontstaan is de tramlijn van belang vanwege het transport van goederen. Niet iedereen is voorstander van de tramlijn. Ouders met schoolgaande kinderen zijn bang dat de stoomtrein een groot gevaar vormt voor hun spelende kinderen. In die tijd lopen de kinderen uit Meerveldhoven om half acht eerst naar de godsdienstles in de Lambertusparochie en van daaruit naar school in Veldhoven of Zeelst, omdat in Meerveldhoven geen school is. Er is in die tijd nog nauwelijks straatverlichting wat de wandeling in donkere jaargetijden risicovol maakt. Er wordt veel correspondentie gevoerd met het gemeentebestuur. In 1927 wordt de tramlijn weer opgeheven, net als verschillende andere lijnen indertijd.

geheimenvanveldhoven.nl

Reageer als eerste
Meer berichten