Op de foto een aantal vrijwilligers die de training hebben gevolgd. FOTO: Bert Jansen.
Op de foto een aantal vrijwilligers die de training hebben gevolgd. FOTO: Bert Jansen.

20 jaar informerend huisbezoek SWOVE

Algemeen

Het informerend huisbezoek van SWOVE bestaat 20 jaar. 11 vrijwilligers staan klaar om 80- en 85-jarigen te bezoeken en antwoorden te geven op vragen over welzijn, wonen en zorg.

VELDHOVEN - Rond de eeuwwisseling vindt de gemeente Veldhoven het belangrijk dat alle 75-jarigen thuis een keer bezocht worden. Daartoe stuurt ze alle 75-jarigen een brief met uitleg over het informerend huisbezoek. Als mensen niet mee willen doen, moeten zij dat kenbaar maken. SWOVE krijgt de adresgegevens van de mensen die niet reageren. Een vrijwilliger van SWOVE maakt vervolgens een afspraak met de betrokkene.

Laagdrempeliger

In de basis is er in al die jaren niet veel veranderd. Wel blijven de senioren in het algemeen op steeds hogere leeftijd actief. “Indertijd bezochten we de 75- tot 80-jarigen. Vanaf 2012 is dat om die reden opgeschroefd naar de 80- tot 85-jarigen”, legt ouderenadviseur Ellen Stevens uit.
Sinds 2008 benadert SWOVE de doelgroep rechtstreeks. “De gemeente wilde het laagdrempeliger maken. Dus benadert niet de gemeente Veldhoven, maar SWOVE de mensen. Wij krijgen sindsdien de adressen van de gemeente.”

Kaart

Maar liefst zo’n 5 keer per jaar vraagt SWOVE een set adressen op bij de gemeente Veldhoven. “Daarbij kijken we naar het aantal beschikbare vrijwilligers dat de mensen gaat bezoeken. Door het jaar heen gaat het dan om toch nog zo’n 500 adressen in Veldhoven”, zegt ouderenadviseur Deveny Koch.
In het jaar dat iemand 80 of 85 wordt, bezorgt de vrijwilliger van SWOVE hem of haar een feestelijke kaart. “Het is de bedoeling dat ze binnen 2 maanden een bezoek afleggen. Dat moment mogen ze zelf bepalen. Na bezorging van de kaart nemen ze binnen een week contact op met de persoon om een afspraak te maken.”

Schat aan informatie

De vrijheid om geheel zelf de agenda te bepalen, is de reden dat SWOVE voor deze dienst altijd voldoende vrijwilligers heeft. Gemiddeld zijn er zo’n 10 vrijwilligers voor het informerend huisbezoek. Onlangs is voor de 6e keer een wervingsactie gehouden. Dat heeft 5 nieuwe kandidaten opgeleverd die nu een training volgen. Daarbij komen thema’s aan bod zoals de sociale kaart, communicatie en rapportage. “Het gaat vooral om contact leggen en aansluiten bij de wensen en behoeften van de mensen. Dat is belangrijk”, benadrukt Stevens.
Naast een kleinigheidje gaat ook de sociale kaart en de ‘Morgen gezond weer op’-kaart mee op huisbezoek. De sociale kaart biedt een schat aan informatie over organisaties in Veldhoven. De vrijwilliger kan hierbij adviseren. De ‘Morgen gezond weer op’ kaart biedt ook informatie over een aantal organisaties. Daarnaast is er ruimte om belangrijke contacten vast te leggen.

Presentatie

SWOVE als het ‘centrum prettig ouder worden’. Naast het huisbezoek worden sinds 2017 alle 75-jarigen uitgenodigd voor een middag met een hapje en een drankje. Tot aan Corona heeft dat altijd jaarlijks plaatsgevonden in de bibliotheek. Er staan enkele standjes met informatie en er wordt een presentatie gegeven. “Die gaat over een onderwerp waarvan wij denken dat dat interessant is voor de doelgroep. Denk aan bijvoorbeeld financiën, veiligheid of netwerkversterking.

//////////

Op de foto een aantal vrijwilligers die de training hebben gevolgd.

‘De gemeente wilde het laagdrempeliger maken. Dus benadert niet de gemeente Veldhoven, maar SWOVE de mensen. Wij krijgen sindsdien de adressen van de gemeente.’

Ad Adriaans

SWOVE Veldhoven

Sinds 1970 werkt SWOVE aan het welzijn van kwetsbare burgers uit de gemeente Veldhoven, met ouderen, mensen met beperkingen en hun mantelzorgers. Met een klein team van 11 professionals en met een netwerk van 215 gedreven vrijwilligers.

Door het jaar heen toch nog zo’n 500 adressen

Veldhoven portret Ad Adriaans