De Luisterlijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. Deze 24-uursbereikbaarheid onderscheidt de Luisterlijn van andere telefonische hulpdiensten. Door te luisteren helpen de 1.500 vrijwilligers mensen om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. De vrijwilligers krijgen deskundige training en begeleiding. FOTO's: De Luisterlijn & PixaBay.
De Luisterlijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. Deze 24-uursbereikbaarheid onderscheidt de Luisterlijn van andere telefonische hulpdiensten. Door te luisteren helpen de 1.500 vrijwilligers mensen om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. De vrijwilligers krijgen deskundige training en begeleiding. FOTO's: De Luisterlijn & PixaBay.

De Luisterlijn kent geen stille nacht...

Algemeen

Dag én nacht zijn de vrijwilligers van de Luisterlijn er voor mensen die op dat moment bij niemand met hun verhaal terechtkunnen, willen of durven. Bij de Luisterlijn vinden zij, in een anoniem gesprek steun, troost en een luisterend oor. Nieuwe vrijwilligers zijn dringend nodig. 

VELDHOVEN - De Luisterlijn ontvangt per dag gemiddeld bijna 1.500 oproepen. Meer dan 56% van de gesprekken vindt plaats buiten kantoortijden. 

24/7 

“Als voor veel mensen de werkdag erop zit, kantoren sluiten en de stilte van de nacht zich aandient, neemt de drukte bij de Luisterlijn toe. ’s Nachts, wanneer mensen niet kunnen slapen, is er grote behoefte om met iemand te kunnen praten over verdriet, zorgen of pijn”, zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn. “Hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is dat we 24 uur per dag bereikbaar zijn. We zijn hiervoor afhankelijk van vrijwilligers. Als er daarvan te weinig zijn, ontstaan er bereikbaarheidsproblemen.”

Bijzondere gesprekken

Peter en Kees werken al jaren als vrijwilliger, ook ‘s nachts. Kees: “’s Nachts is de wereld klein, er gebeurt minder. Mensen komen meer tot rust, gaan nadenken over het leven, kunnen niet slapen en willen dan hun verhaal kwijt. Vaak kunnen ze dan niemand bereiken, want iedereen slaapt, behalve de Luisterlijn.”
Hoewel het zwaar kan zijn nachtdiensten te draaien, levert het ook veel mooie en zinvolle gesprekken op. Vrijwilliger Peter beaamt dat. De nachtdiensten wil hij voor geen goud missen. “Als mensen ‘s nachts wakker zijn heeft dat een oorzaak. Niet altijd, maar vaak ontstaan er daardoor bijzondere gesprekken. Mensen zijn ook dankbaar dat er ‘s nachts naar hen geluisterd wordt.”

Vrijwilligers nodig

Toch is de bezetting een uitdaging, zegt Noordegraaf. Om er voor zo veel mogelijk mensen te kunnen zijn, zoekt de Luisterlijn mensen die tijd en ruimte hebben overdag en ‘s nachts een luisterend oor te bieden.



Over de Luisterlijn

EINDE PERSBERICHT


Noot voor de redactie (niet voor publicatie): 

Voor meer persinformatie en interviewaanvragen: Annemiek Ceelen: a.ceelen@deluisterlijn.nl, 040-212 53 53, 

06 – 347 931 22 of via de website www.deluisterlijn.nl. Voor beeldmateriaal: klik hier. Dit beeldmateriaal in hoge 

resolutie is rechtenvrij voor publicitaire doeleinden te gebruiken.

Lucienne Kutscha

Bureaumedewerker
Bereikbaar: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag


040-2125353 of

06-37478278
www.deluisterlijn.nl
www.twitter.com/DeLuisterlijn
www.facebook.com/deluisterlijn
www.linkedin.com/company/de-luisterlijn/
www.instagram.com/deluisterlijn/

Ervaar de kunst van het luisteren 
Laat je inspireren en doe de luistertest

Mens en maatschappij

Getrainde vrijwilligers doen wekelijks 1 dienst van 4 uur. Daarbij is 1 x p/m een nachtdienst onderdeel van het vrijwilligerswerk. Training en begeleiding vinden plaats op een van de 28 locaties in het land. Interesse?

www.deluisterlijn.nl/vrijwilliger

Mensen helpen zorgen, pijn en verdriet het hoofd te bieden

De Luisterlijn ontvangt per dag gemiddeld zo'n 1.500 oproepen. FOTO: PixaBay.
Afbeelding