Foto: Hollandse Hoogte - Sabine Joosten
Foto: Hollandse Hoogte - Sabine Joosten

Hulp is niet voor iedereen bereikbaar

Algemeen

1 op de 3 mensen met een zorgvraag geeft aan dat zij niet beschikken over de hulp en/of hulpmiddelen die het beste bij hun situatie passen. Meest genoemde redenen? Zij hebben hier geen geld voor (41%) of komen er niet voor in aanmerking (37%).

VELDHOVEN - Dit blijkt uit een analyse van het programma Mijnkwaliteitvanleven.nl. Ruim 18.000 ouderen, mantelzorgers en mensen met een chronische aandoening of beperking namen in augustus 2016 deel aan het landelijke onderzoek dat tot 2019 loopt.

Hoge drempel

“Wij constateren dat er voor een groot deel van de mensen een veel te hoge drempel is om passende hulp of hulpmiddelen te vinden. Zorg en ondersteuning is voor hen onvindbaar, onbereikbaar, onbetaalbaar, niet beschikbaar of niet passend”, zegt directeur Dianda Veldman van initiatiefnemer Patiëntenfederatie Nederland.

Grip verliezen

Geldgebrek is een groot probleem binnen de groep mensen die aangeven dat zij geen passende ondersteuning hebben. Dit heeft een negatief effect op hun kwaliteit van leven. Mensen met een zorgvraag in combinatie met financiële problemen geven gemiddeld een 5 als rapportcijfer voor hun dagelijks leven. Hierdoor verliezen velen grip op hun leven. Ze zien geen oplossingen meer en leiden niet het leven dat ze graag willen. Als dit op meerdere vlakken in het leven het geval is en de situatie uitzichtloos wordt, geven mensen hun kwaliteit van leven nog maar een 4.

Aansluiting

Veldman: “Wij zien dat de bestaande ondersteuning voor een grote groep mensen niet toereikend is. Geldgebrek is niet de enige reden. Het gaat hier om de groep mensen die geen optimale hulp of hulpmiddelen hebben. Je hebt er niets aan als de hulp er misschien wel is, maar het jou niet lukt om het te regelen. Het is belangrijk dat de geboden hulp en ondersteuning aansluit bij wat mensen nodig hebben. Dit begint bij het gesprek met mensen over hun situatie, zorgvraag en eigen mogelijkheden. Als de oplossing onbetaalbaar, onbereikbaar of niet afdoende is voor mensen, dan moet het gesprek en de ondersteuning zich daarop richten.”

Vragenlijst

Mijnkwaliteitvanleven.nl is voor mensen met een chronische ziekte of beperking, mensen die door het ouder worden belemmeringen ervaren en hun mantelzorgers. Via de website is een vragenlijst in te vullen. Dit levert een persoonlijk overzicht op, Mijn Kwaliteitsmeter. Zo gaan deelnemers goed voorbereid in gesprek met familie, de zorgverlener of gemeente.