<p>&nbsp;Carolien van der Heijden van Swove geeft het specifieke kaartje-dementievriendeljke samenleving aan Jean-Paul van den Tillaar van de Brunawinkel.</p>

 Carolien van der Heijden van Swove geeft het specifieke kaartje-dementievriendeljke samenleving aan Jean-Paul van den Tillaar van de Brunawinkel.

(Foto: Bert Jansen)

Veldhoven wordt dementievriendelijk

Van de 5 burgers krijgen er 3 met dementie te maken. Winkeliers komen er dan ook steeds meer mee in aanraking. SWOVE introduceert nu een kaartje waarmee winkeliers het gesprek kunnen aangaan met klanten die in het beginstadium van dementie zitten.

VELDHOVEN - Regelmatig komt Jean-Paul van den Tillaar in aanraking met mensen die hun pincode kwijt zijn als ze bij de geldautomaat in zijn Brunawinkel staan. “We kunnen die mensen wel helpen met het aanvragen van een nieuwe pincode. Maar de volgende keer zijn ze hun code weer vergeten.”

Merkbaar

In Veldhoven zijn nu al ruim 800 mensen met de diagnose dementie. Naar het jaar 2040 loopt dat op naar 1.600. “Tussen het verschijnen van de eerste signalen en het stellen van de diagnose zitgemiddeld 6 jaar. Al die mensen lopen in de maatschappij rond. Winkeliers krijgen er absoluut mee te maken”, weet Carolien van der Heijden, adviseur Welzijn Wonen Zorg en DementieCafé van SWOVE.
De medewerkers van de Bruna merken het dus ook. Het motto in de boekhandel aan de Pleintjes is dat elke klant geholpen de deur uit gaat. Van den Tillaar: “In 99% van de gevallen lukt dat ook. Maar we merken ook dat mensen bij het ING-punt in de winkel hun dagelijkse dingen niet meer kunnen doen. Wij kunnen ze dan niet meer verder helpen. Medewerkers vroegen tijdens het werkoverleg: kunnen we daar niet iets mee?”

Kaartje

Zo ontstaat het contact met SWOVE, waarmee Van der Heijden heel blij is. “Het is heel goed dat de medewerkers signalen oppikken en er iets mee willen doen. Ook de naaste omgeving van iemand met een beginnende dementie weet er vaak niet direct raad mee.”

Om winkelmedewerkers in voorkomende gevallen een handvat te geven om met de klant in gesprek te gaan, is door SWOVE een kaartje ontwikkeld. Op één deel van het kaartje worden naam, adres en telefoonnummer van de klant ingevuld. Met een handtekening geeft deze toestemming dat SWOVE contact gaat opnemen. De winkelier zorgt ervoor dat het kaartje bij SWOVE terechtkomt. Het deel van het kaartje met de contactgegevens van SWOVE gaat met de klant mee naar huis. Het initiatief is vóór de invoering besproken binnen het bestuur van de Vereniging Ondernemers Citycentrum.

Ook politie

”Die waren heel blij met het initiatief. Ze wilden de kaartjes al direct hebben. Ook de winkeliers zullen blij zijn met de kaartjes”, weet Van der Heijden. De eerste 500 kaartjes zijn inmiddels verspreid onder de winkeliers in het Citycentrum en ook op het politiebureau. De winkeliers in de Kromstraat komen ook nog aan de beurt alsmede de verenigingen en stichtingen in Veldhoven. Dit alles moet een bijdrage leveren aan een dementievriendelijke samenleving.

Ad Adriaans.

Naar het
jaar 2040
loopt dat op
naar 1.600

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden