Foto:

Gemengde gevoelens horeca over eerste versoepelingen

Horecazaken in heel Nederland mogen na ruim een half jaar sluiting weer gasten ontvangen op het terras. Toch blijven er verschillende regels en beperkingen gelden waar gelegenheden zich aan moeten houden. Hoe vergaat het de horeca-ondernemers?

VELDHOVEN - Voor veel horecaondernemers was het een bijzonder moment om weer gasten te mogen ontvangen. Eindelijk weer (een beetje) terug naar normaal.
“De versoepelingen zijn een eerste stap, maar wel één met gemengde gevoelens”, benadrukt een woordvoerder van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

“Want niet ieder café of restaurant heeft een terras. En het blijft een uitdaging om een onderneming zó in te richten dat zowel de regels correct worden gevolgd als de optimale bezetting behaald”, aldus de KHN.

Veldhoven is een doorsnee horecagemeente met 54 restaurants op 5 kilometer afstand. Op diezelfde afstand zijn in Veldhoven zijn 28 cafés te vinden tegenover 62 cafés als landelijk gemiddelde.
De horecasector beslaat ongeveer 2% van de Nederlandse economie en voorziet honderdduizenden Nederlanders van werk.

Heaters

Een horecaondernemer die zo goed mogelijk binnen de mogelijkheden probeert te werken, is Nico Klaver van restaurant ‘t Kalkoentje in Rhenen.
“Ja, we worden beperkt door de aangepaste openingstijden en het slechte weer”, legt Klaver uit. “Maar we focussen ons op wat wél mogelijk is.”

Na de eerste versoepelingen in april heeft Klaver samen met medewerkers tenten neergezet op het terras met een batterij aan heaters om de mensen een beetje warm te houden.

“Laatst hadden we gasten die hun skipak hadden aangetrokken vanwege de kou, maar het houdt ons - en de eters - niet tegen. Iedere dag zitten we aan de maximale capaciteit.”

De verdere verruiming van de openingstijden was zeer welkom, aldus de KHN.
“Maar om écht het verschil te maken, moet de hele horeca open.”
Het is het volgens de brancheorganisatie tijd dat het kabinet doorpakt en de horeca per woensdag 26 mei volledig heropent. Klaver merkt dat vaste gasten van het restaurant enorm meeleven.

Enthousiast: “Zodra de eerste berichten naar buiten kwamen over verdere versoepelingen kregen we meteen telefoontjes van mensen die dolgraag wilden reserveren voor diner op het terras.”

Het beeld op de terrassen verschilt volgens de woordvoerder van de KHN per regio: “In de steden zien we volle terrassen bij zon en is er bij minder weer ook voldoende animo door verwarmde terrassen. De buitengebieden blijven achter, daar zijn de terrassen alleen bij mooi weer en feestdagen goed bezet.”

Functie elders

Veel horecamedewerkers voelden zich genoodzaakt om tijdens de sluiting op zoek te gaan naar ander werk. 1 op de 5 heeft ergens anders een baan gevonden. Zo konden studenten geregeld aan de slag bij teststraten van de GGD en commerciële aanbieders.
Deze oproepkrachten zullen in de zomer, na verdere versoepelingen, weer hard nodig zijn in de horeca, meent de KHN.

De organisatie vreest dat het lastig kan worden voor de horeca om genoeg medewerkers te vinden als de boel in de zomer weer langzaam open kan. Klaver is blij dat hij zijn team heeft kunnen aanhouden tijdens de sluiting.
“Het is ons gelukt al het personeel door te blijven betalen. We gaan volle kracht vooruit binnen de mogelijkheden die we krijgen.”

Horeca weer open, maar met strenge regels

Sinds 19 mei zijn de openingstijden van de terrassen verruimd. Mensen mogen nu van 06:00 tot 20:00 uur op een terras zitten. Eerder was dit nog van 12:00 uur tot 18:00 uur.

Regels die blijven gelden zijn onder meer:

Er geldt een verplichte reservering van zitplaatsen vooraf. Dit kan aan de deur.

Aan een tafel zitten maximaal 2 personen op 1,5 meter afstand. Tenzij het gaat om personen uit hetzelfde huishouden en kinderen tot en met 12 jaar.

Per buitenterras geldt een maximum van 50 personen.

Een gezondheidscheck en een verzoek om te registreren zijn verplicht.

Er is geen zelfbediening.

Alleen voor toilet- en garderobebezoek of om te betalen mogen bezoekers naar binnen. Hierbij moet een mondkapje worden gedragen.

Er wordt zoveel mogelijk contactloos betaald.

‘De focus
van de horeca
ligt op wat
wél mogelijk is’

Oproepkrachten zijn op zoek gegaan naar ander werk

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden