‘Mijn hart ligt bij remedial teaching!’


<p>Rianne van der Werf is remedial teacher en merkt dat veel kinderen door thuisonderwijs een leerachterstand opgelopen hebben. FOTO: Bert Jansen.</p>

Rianne van der Werf is remedial teacher en merkt dat veel kinderen door thuisonderwijs een leerachterstand opgelopen hebben. FOTO: Bert Jansen.

(Foto: )

‘Mijn hart ligt bij remedial teaching!’

Vrijwel dagelijks krijgt Rianne van der Werf telefoontjes van ouders die vragen of ze nog een plekje vrij heeft voor hun kind. De remedial teacher merkt dat veel kinderen door thuisonderwijs een leerachterstand opgelopen hebben.

VELDHOVEN - De Veldhovense begint haar carrière als leerkracht in het basisonderwijs. Gaandeweg ziet ze de klassen groter worden. “Een gevolg daarvan is dat er steeds meer kinderen zijn die behoefte hebben aan extra ondersteuning. Het stuitte me tegen de borst dat ik die leerlingen niet de aandacht kon geven die ze verdienden.”
Van der Werf besluit om de HBO-master Remedial Teacher te volgen. Zo’n 11 jaar geleden rondt ze de 2-jarige opleiding af. Enige tijd kan ze de nieuwe kennis op de basisschool combineren met haar werk als leerkracht, totdat dat door het kabinet wordt wegbezuinigd. “Mijn hart ligt bij remedial teaching. Ik besloot mijn baan op te zeggen en vol voor een eigen praktijk te gaan.”

Muurschilderingen

In haar praktijk begeleidt Van der Werf kinderen met leerstoornissen en -achterstanden. Vóór de Corona-crisis ook wel bij de mensen thuis. “Dat is voor het kind een veilige omgeving en de ouders hoeven het kind niet te brengen en weer op te halen. Maar sinds maart 2020 vanwege Corona alleen nog in mijn eigen praktijk en dat bevalt heel goed.”
Die praktijkruimte wordt gesierd door kleurrijke muurschilderingen van dieren. Die komen nog wel eens van pas tijdens de begeleiding van kinderen. De doelgroep zijn kinderen in de basisschoolleeftijd tot en met het MBO. Maar 70% betreft kinderen tussen 6 en 12 jaar. De rest zijn examenkandidaten van het MBO en brugklassers die ze ondersteunt bij het voorbereiden van toetsen.

Boosdoener

Elke basisschoolleerling maakt jaarlijks een midden- en eind-citotoets. “De meeste scholen zijn er nu mee bezig of hebben ze net afgerond. Van veel ouders krijg ik alarmerende belletjes. Ze maken zich zorgen omdat hun kind naar een lager niveau is teruggevallen. Ik vermoed dat het thuisonderwijs daarvan de boosdoener is. Ook als een kind niet lekker in zijn vel zit, gaat het leren moeizamer. Ik merk dan dat er gaten in basisvaardigheden zitten die ze de rest van de jaren nodig hebben.”
Van der Werf onderzoekt eerst waarin begeleiding nodig is. “Ik overleg ook met de leerkracht. Die ziet het kind elke dag. Soms ook verwijzen leerkrachten kinderen door naar mij.”

Sticker

Het oplossen van één probleem neemt doorgaans zo’n 10 sessies in beslag, stelt Van der Werf. “Vaak blijkt dan dat er nog iets anders extra aandacht nodig heeft. Dat kan gaan om klokkijken, rekenen of begrijpend lezen. Ik begeleid ook veel kinderen van expats die Nederlands willen leren.”

Aan het eind van elke sessie mag een kind een sticker kiezen. Zodra ze er 10 verzameld hebben, krijgen ze een beloning in de vorm van een leesboek, pen of dierenknuffel. Van der Werf is ook maatschappelijk betrokken. “Altijd heb ik één kind in mijn praktijk dat een periode gratis begeleiding krijgt. Daarbij gaat het om kinderen waarvan de ouders de ondersteuning niet kunnen betalen.”

Meer informatie:

www.rianneteaching.nl.

De doelgroep zijn kinderen in de basisschoolleeftijd tot en met het MBO. Maar 70% betreft kinderen tussen 6 en 12 jaar. De rest zijn examenkandidaten van het MBO en brugklassers.

Ad Adriaans.

Wat is een remedial teacher?

Een remedial teacher komt uit het Engels en betekent letterlijk 'een leraar die verbetert'. Meer specifiek is Wikipedia met de omschrijving dat een remedial teacher hulp verleent aan leerlingen met leerproblemen of gedragsstoornissen.

'Van veel ouders krijg ik alarmerende belletjes'

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden