Genieten van een lente vol fietsplezier


<p>75% van de fietsen die Maurice Verdaat tegenwoordig verkoopt, zijn elektrische fietsen. Deze vergroten het fietsplezier in de lente! FOTO: Bert Jansen.</p>

75% van de fietsen die Maurice Verdaat tegenwoordig verkoopt, zijn elektrische fietsen. Deze vergroten het fietsplezier in de lente! FOTO: Bert Jansen.

(Foto: )

Genieten van een lente vol fietsplezier

 De ANWB verwacht een lente vol fietsplezier. Voor VMG Fietshuis breekt daarmee een drukke periode aan.

VELDHOVEN - Maurice Verdaat begint in 1995 in de autobranche. Inmiddels zit hij met VMG Fietshuis ook al weer ruim 10 jaar in de tweewielers. Vooral de elektrische fietsen zijn steeds meer in trek bij jong en oud. Ze zijn niet meer alleen populair bij ouderen, maar vormen inmiddels een nieuw gebruik van mobiliteit.

Kennis en kunde

10 jaar geleden zit Maurice nog aan de Heistraat als dealer van de automerken Seat en Skoda. Met de oprichting van de Verdaat Mobility Group in 2002, starten vader Coen en zoon Maurice, aanvullend op hun autodealeractiviteiten, met extra vervoer in de elektrische mobiliteit. In 2015 worden de exploitatie van de autoactiviteiten verkocht en de panden verhuurd, om verder te gaan als tweewielerbedrijf. “Daarin hebben we inmiddels veel ervaring, kennis en kunde opgedaan.” Vanaf 1997 staat junior aan het hoofd van de bedrijven. In Veldhoven zit VMG Fietshuis sinds 8 jaar aan de Heemweg en in 2016 opent Verdaat een zaak in Eindhoven. Beide locaties hebben een showroom met werkplaats. Vader Coen (76) is nog graag actief. Dagelijks houdt hij zich bezig met de hoofdadministratie en verleend desgewenst assistentie bij de verkoop in Eindhoven.

75% elektrisch

Klanten hebben keuze uit 9 merken welke exclusief worden aangeboden door de vakhandel. Ook is het bedrijf succesvol met het eigen label, het merk VMG. “Dat voeren we nu zo’n 4 jaar. Daaraan ging een lang ontwikkeltraject vooraf. Ze zijn uitgevoerd met A-kwaliteit onderdelen van Shimano en met middenmotoren van de grootste leveranciers Bosch of Bafang, en met Samsung cellenbatterijen. Wij wensen uitsluitend kwaliteitsfietsen te leveren. Alle modellen en types worden in Europa geproduceerd/geassembleerd.”

Van de verkochte rijwielen bij VMG Fietshuis is 75% elektrisch. Het gros daarvan heeft een middenmotor. “Daarmee krijg je de meest natuurlijke manier van fietsen”. Maar het gaat wel een stuk harder. “Gemiddeld rijd je eens zo hard met een elektrische fiets. De belangrijkste tip: kijk vooruit. De fiets doet niets wat jij hem niet opdraagt. Automobilisten moeten er rekening mee houden, maar de fietser moet zich realiseren dat ie veel harder rijdt dan eerst.”

Naast de middenmotor die inmiddels al aardig is ingeburgerd, signaleert Verdaat 3 trends. “De batterij verhuist naar het buisframe (downtube), er komt meer vraag naar riemaandrijving en naar hydraulische schijfremmen. Remmen kost daarmee minder kracht, terwijl de remkracht groter is.”

Gedegen advies

Bij VMG Fietshuis hechten ze aan gedegen advies. “We kijken samen welke fiets het best past bij de berijder. Ook het gebruik nemen we mee. Want waarom een dure accu nemen terwijl er alleen korte ritten gemaakt worden?” Bij elke nieuwe fiets levert VMG Fietshuis standaard een servicekaart. “Daarmee is de eerste servicebeurt van al onze merken binnen 2 maanden gratis, mits uitgevoerd bij een van onze vestigingen in Eindhoven of Veldhoven. Bij de eerstvolgende 3 beurten krijgt men korting.”

“We kijken samen welke fiets het best past bij de berijder. Ook het gebruik nemen we mee. Want waarom een dure accu nemen terwijl er alleen korte ritten gemaakt worden?”

Eigenlijk een oud idee!

De eerste ideeën voor elektrische fietsen zijn in de jaren-’90 van de 19e eeuw gedocumenteerd in diverse Amerikaanse patenten. Zo krijgt Ogden Bolton jr. op 31 december 1895 een patent voor een met batterij (10 volt) aangedreven fiets zonder versnellingen.

‘Gemiddeld rijd je eens zo hard met een elektrische fiets’
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden