Bemoeienis met social media-gedrag medewerkers? FOTO: DAS.
Bemoeienis met social media-gedrag medewerkers? FOTO: DAS.

Bemoeien met gedrag op social media?

Maatschappelijk

VELDHOVEN - Uitingen op social media leiden regelmatig tot arbeidsgeschillen, ontslag en zelfs rechtszaken. Presentatrice Raisa Blommestijn stopt bij Ongehoord Nederland (ON!) omdat haar gevraagd was per direct te stoppen met X en het geven van haar mening via eigen sociale mediakanalen.
In hoeverre mag een werkgever zich bemoeien met wat zijn personeel op sociale media uitspookt?
Als er een link kan worden gelegd tussen de werknemer die een omstreden bericht plaatst en zijn werkgever, kan dat negatieve gevolgen hebben voor die werkgever. Het bedrijf kan bijv. vragen of klachten krijgen van andere medewerkers of klanten. Dan kan een werkgever belang hebben om te zeggen: dit gaat te ver, dit moet stoppen. Kortom, een werkgever heeft niks te zeggen over het social mediagedrag van het personeel, tenzij het de werkverhouding of het bedrijf schaadt.
Als een bericht schade toebrengt, bijv. omdat klanten klagen of zelfs weglopen, kan dat tot maatregelen leiden. Dan valt het niet uit te sluiten dat de werkgever zegt dat diegene hiermee moet stoppen of een bericht moet verwijderen vanwege negatieve gevolgen. In het uiterste geval kan een post leiden tot ontslag. Maar dan moet een werkgever die negatieve gevolgen wel goed onderbouwen. Bijvoorbeeld met berichten van verontruste klanten of medewerkers.